AZ IKON CSOPORTRÓL
a MANRÉZA Spirituális és Kulturális Központban, Dobogókőn rendezett
kiállítás kapcsán
A
rendszermódosulás után a magyar művészeti élet szerkezete teljes mértékben
átalakult. A központilag vezényelt mammut szervezetek helyett számos
művészeti csoport (egyesület) alakult, részben műfaji, részben topográfiai
egyezések okán. Közülük számos azóta felbomlott, vagy átalakult, mások
sikeresen működnek mind a mai napig.
Az egyik legfrissebb művészközösség az alig két éve alakult IKON Csoport,
mely Szentendrén vagy környékén élő festőket, grafikusokat, szobrászokat,
keramikusokat, fotográfusokat fog össze bármiféle stílusazonosság megkövetelése
nélkül.
Programjuk rokonszenves és egyszerű: humanista attitűd, a tradíciók
tiszteletben tartása és a politikamentesség.
Nem térhetünk ki bizonyos analógiák és különbözőségek megemlítése elől.
Általában az egységes stíluseszményre felesküdő csoportosulások kérészéletűnek
bizonyultak, mint pl. a Section d’or az 1910-es évek Párizsában, vagy
nálunk a Budapesti Műhely (1973-1988.). Mindkét egyesülés kiváló művészekből
állt, ám ahogy az életművek változtak (fejlődtek?), úgy váltak szét
az ösvények, ma már Nádler István egészen másképpen fest, mint Fajó
János, Keserű Ilona másként, mint Bak Imre.
Az IKON Csoport programja leginkább a Vajda Lajos Stúdióhoz hasonlítható,
mely nem kötötte meg a művészek kezét, a kapuk csupán a mindenféle tehetséget
nélkülöző és a propagandisztikus művészetet művelő jelöltek előtt maradt
zárva.
A Vajda Lajos Stúdió több mint három évtizede működik, a néhai autodidakta
fiatalokból számosan Munkácsy-díjasok, Érdemes Művészek lettek; az idő
őket igazolta. (Talán nem véletlen, hogy az IKON Csoport megalakulásakor
Aknay János festőművésztől kapta a legtöbb bíztatást, aki a Vajda Stúdiónak
alapító tagja volt.)
Azonban amíg a VLS tagjai inkább az avandgarde-tapasztalatokra építettek
(dada, environment, szürrealizmus, arta povera, body-art stb.…), az
IKON Csoport jobban kötődik a ma már klasszikusnak mondható tradicionális
irányzathoz a középkori ikonfestészettől a posztimpresszionista lefestő-
átlényegítő piktúráig.
Rácz Zita főképp selyemfestményeket készít. A
selyem intim, érzékeny, légies anyag, nem véletlen, hogy általában feminin
műfajnak tartják. A művész tartózkodik a harsányságtól, a keleti hagyományokra
is csak óvatosan hivatkozik. Növényi formái esztétikusak, elegánsak,
megállnak a sík dekoráció (ornamentika) határán.
Paulusz Györgyi teljes oeuvre-jét a bizánci
(az ő szóhasználatával, „posztbizánci”) ikonfestészet tölti ki. Egy
középkori illuminátor alázatával és pontosságával kezeli a témát, betartva
a műfaj áthághatatlan szabályrendszerét.
Három olyan művész is van a csoportban, akik erősen kötődnek a tájélményhez.
A forrás Mártély (de lehetne akár Zebegény is). Bozsó
Zsuzsa figyelemreméltó akvarellista, kifejezetten a hangulatok,
illékony pillanatok festője.
Mezei Sándor kicsit másképpen viszonyul
a látványhoz. Vendéglő, utcákra kirakott asztalokkal, székekkel, elmosódó
figurákkal, háttérben a városkép, kékes, gyöngyházas fények, a néző
könnyen a harmincas évek Párizsában képzeli magát, akár a Dome kávéház
teraszára. Erdőrészletei is hasonló hangulatúak, az École de Paris festőinek
szellemiségét idézik.
Tamás Mária úgyszintén Mártélyhoz kötődik. Korai munkáin sokszor felbukkan
a jellegzetes táj, az utóbbi évek friss művein azonban már a nonfiguráció
határáig jut el. Műveinek kulcsszava az allúzió (= sejtetés, célzás
a valós dolgokra). Társául hívja a szemlélőt a kép megértéséhez. Mintha
az idő rétegei (= pl. málladozó vakolat) alól sejlene fel egy régi freskó,
a történések látszanak is meg nem is. Kísérletező típusú festő, magától
értetődően használja a legkülönfélébb technikákat.
A legendás mester, a „leghűségesebb nagybányai”, Pirk János szakkörében
kezdte tanulmányait Gavrilovits Sándor, Lukács János és Pistyur Imre,
de valószínűleg az első impulzusokat a későbbi mesteriskolát végzett
Pirk László is édesapjától kaphatta. Gavrilovits a festészet és a grafika
határán mozgó „lapos relief”-szerű kompozíciókat készít. Témáit a magyar
őstörténet vidékéről választja. Lukács János inkább a kortárs szentendrei
művészethez köthető. Lírai konstruktivistának mondhatnánk csendes, nyugalmas
síkban fogalmazott műveit. Összehajló, egymást átfedő figurái, a tiszta
formaadás egy meghatározó szentendrei mester, Balogh László szemléletmódjához
állnak közel.
Pistyur Imre a legutóbbi években (noha évtizedek óta fest és farag)
robbanásszerűen tűnt fel ősi erejű robosztus, tömbszerű szobraival.
Különös meseszerű figurái mintha Tolkien történeteiből léptek volna
elő. Szinte kizárólag követ használ, tehát közvetlen kapcsolatban áll
a nehezen megmunkálható anyaggal.
Pirk László talán már két évtizede az antikvitáshoz fordul. Idolszerű
figurái egy görög körszínház romjai között lebegnek. Visszatérő motívumai
a kerék a (kör-) forgás drámaiságtól sem mentes jelképe.
Kákonyi Júlia kerámiái, de batikolt textíliái is keleti érdeklődését
mutatják (Tibet, India). Monotípiái elegánsak, nem mentesek némi illusztratív
szándéktól.
Lehoczky Krisztinát sem a jelenvaló világ érdekli. A „Perui életfa”
a prekolumbiánus kultúrákig megy vissza. Égi vadásza talán szkíta formajegyeket
mutat. Elegánsak és nagyvonalúak tus kalligráfiái.
Ujbányai Veronika ma már ritkán használt régi technikát művel: ólomüveg
kompozíciókat készít, természetesen erősen számítva a fény szerepére;
de nem idegen tőle a szecessziós mester Tiffany – ma reneszánszát élő
– stílusa sem. Emellett fontosak kollázsai, montázsai is. E műfajnak
komoly tradíciója van Szentendrén, elsősorban Vajda Lajos munkásságára
gondolunk. Ám, amíg Vajda a horror vacui bűvöletében teljes egészében
kitölti a képsíkot, Ujbányai hatalmas üres mezőben helyezi el figuráit.
Különös, képzelt világba invitálja a szemlélőt Végvári Tamás. Furcsa,
bizarr, organikus formákat fest, melyek lehetnek akár mélytengeri sohasem
látott kagylóféle lények, vagy sajátos újraértelmezései Kállai Ernő
„bioromantika” – elméletének.
Lukács Tibor különös pályát futott be. Leningrádban – ahol mérnöki tanulmányokat
folytatott –, realista-naturalista orosz mesterektől tanulta meg a valósághű
piktúra csínját-bínját. Szentendrén Deim Pál mester tanítványává vált.
Nagy erőfeszítések árán tudott elszakadni mestere formavilágától. Legutóbbi
(Ries Zoltánnal közös) tárlatán (Szentendre, Skanzen Galéria) izgalmas
plasztikákkal jelentkezett.
Misztikus figurák, misztikus térben: így jellemezhetnénk Gyurkovics
Gertrud festészetét. Ezekkel a különös alakokkal különös dolgok történnek.
Bernarda Alba háza nem egyszerű Lorca-illusztráció, pontosabban nem
is illusztráció, inkább a festő sajátos ízű vizuális átirata. Elmúlás
(Öreg pár), tragédia (Elmeosztály) és melankólia (Eső a mezőn). Csupa
baljóslatú hangulat erőteljes expresszív előadásmódban.
Az IKON Csoport vezetője Ries Zoltán és Vizúr János is fotográfusok.
Szemléletmódjuk azonban erősen különböző. Vizúr kiváló és jól ismert
természetfotós. Remekül és magas szinten használja az ismert technikákat,
Ries viszont „megrögzött” kísérletező, átmossa a műfaji határokat. Alighanem
szerepe van ebben, hogy festőként, vagy grafikusként szemléli a világot,
ezért legtöbb munkája képzőművészeti alkotásnak (is) tűnik. Mivel nehéz
eldönteni, hogy valóban mik is ezek a különleges, poétikus opuszok,
maradjunk a művész meghatározásánál: fotóképek, foto(n)grafikák vagy
elektro(n)grafikák.
Jelen kiállítás (több kisebb után) az első olyan, ahol valamennyi művész
egy kisebb műcsoporttal képviselheti magát. Ilyenformán először kaphat
átfogó képet az érdeklődő tárlatlátogató az IKON Csoportban folyó sokféle
és sokszínű munkáról.
dr.Hann
Ferenc
Munkácsy-díjas művészettörténész, akadémikus
(Néhány művész azóta saját elhatározásból kilépett, majd később új tagokkal gazdagodott a csoport.)